Hardlopen omdat het kan! Niet omdat het moet.

Er is natuurlijk helemaal niets mis met af en toe een stukje hardlopen. Zonnetje in je gezicht en lekker calorieën verbranden. Hopen dat je dat beginnende buikje beetje kwijt raakt en tegelijk weer wat conditie opbouwen. En de eerste weken gaat dat ook best. Maar na een tijdje gaat het allemaal wat langzamer en je raakt overal gewicht kwijt, maar dat buikje blijft eigenlijk wel. En je kunt nu wel verder gaan rennen, maar toen je laatst de tuin ging omspitten lag je een dag erna nog op apegapen en je rug was er ook al niet zo blij mee.

Cardio en een aangepast dieet samen laat je meer gewicht verliezen dan een aangepast dieet alleen. Daarnaast heeft men ook aangetoond dat hardlopen een preventieve werking heeft op botontkalking. Best een goed idee dus!

Spierverlies

Het nadeel van langdurige cardio – zoals hardlopen – is echter dat het ook spierverlies in de hand werkt, bovenop het spierverlies dat we al (gaan) lijden door ouder worden. Hardlopen is bovendien een zeer eentonige belasting van je lichaam en iedere week hetzelfde rondje is niet alleen saai, het is ook niet de meest optimale oplossing om gezond en lang fit te blijven.

Krachttraining

Krachttraining daarentegen heeft een groter effect op gewichtsverlies dan langdurige cardio. Daarnaast helpt ook krachttraining bij de preventie van botontkalking, bouwt het spiermassa en kracht op, verbetert het de lichaamscompositie en -houding, helpt het blessures voorkomen en kun je met het juiste programma ook nog eens je aerobische capaciteit (‘cardio’) trainen!

En met dat sterkere lijf kun je dan nog prima een stuk gaan rennen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Dat is toch veel leuker?

Train smart, live better.

Meer weten over hoe je langdurig gezond, energiek en fit oud kan worden? Neem vrijblijvend contact op via 0612800346 of mail naar contact@thestrengthformula.nl.