Je hoeft niet altijd maximaal te ‘gaan’, om je maximale resultaat te behalen.

‘Pijn is zwakte die je lichaam verlaat. No pain, no gain!’ En dus bijt je nog maar even op je tanden en sleep je jezelf door de training heen. Die pijnlijke knie of schouder gaat nergens over (‘gewoon negeren’) en dat je daarna een paar dagen niet echt lekker kunt slapen of de komende weken tijdens het trainen bepaalde bewegingen niet kunt maken is heel normaal. Je moet er helaas wel keihard tegen aan blijven gaan om resultaat te boeken.

Onnodige sportblessures

Fysiotherapeuten spinnen er garen bij. Nog nooit waren er zo veel sportblessures, omdat mensen bewegingen maken waarvoor ze nog niet klaar waren, of zeer intensief trainen boven pijn zijn gaan plaatsen.

Door zo te trainen ga je zwakke bewegingspatronen of onderontwikkelde spieren compenseren en werk je uiteindelijk meer blessures in de hand. Bovendien gaat je lichaam zich steeds meer (onbewust) verzetten tegen die intensiteit waardoor je eigenlijk stiekem steeds voorzichtiger je training inzet. Zelfs als dat voor die specifieke training WEL nodig was! Je hebt vervolgens meer pijn, minder resultaat en je bent niet zo fit als je had kunnen zijn.

Pijnvrij trainen

Er is echt niets mis met intensief trainen op het juiste moment. Intensiever en korter trainen is voor veel mensen zelfs beter dan vaker of langer gaan trainen. Maar door pijn heen trainen is nooit de beste oplossing. Gezond fitter worden kun je ook terwijl je na de training nog – pijnvrij –  op je benen kunt staan.  Je hoeft echt niet altijd maximaal te ‘gaan’, om je maximale resultaat te behalen.

Train smart, live better.

Meer weten over hoe je langdurig gezond, energieker en fitter oud kan worden? Neem vrijblijvend contact op via 0612800346 of mail naar contact@thestrengthformula.nl.