Onze formule

Wat is The Strength Formula?

The Strength formula is een systeem van Functionele Strongman training dat kracht boven langdurige cardio plaatst en duurzame gezondheid en fitness boven korte termijn transformaties. Gebaseerd op recente studies weten we dat spiermassa en kracht de twee belangrijkste biomarkers voor een gezond en lang leven zijn. Dat komt omdat krachttraining een positieve en preventieve werking heeft op spierverlies (sarcopenia), metabool syndroom (diabetes type II en obesitas) en botontkalking (osteoperose). Je kunt sommige van deze studies hier nalezen.

 

Er zijn echter wel duidelijk verschillen met klassieke Strongman training. Hoewel we veel van dezelfde oefeningen en bewegingen gebruiken, trainen we uiteraard niet om zo groot als een huis te worden, maar sterker en fitter dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden. Tegelijkertijd werken we aan de kwaliteit van onze beweging(spatronen). Op deze manier kunnen we duurzaam blijven werken aan een langdurig gezond en fit leven.

 

Wat een client nodig heeft, verschilt van persoon tot persoon. Functionele Strongman training zorgt voor de noodzakelijke basis aan kracht, maar uiteindelijk zullen we functionele elementen van andere trainingsdisciplines toevoegen, gebaseerd op het specifieke doel van de client. Trainen over dit hele spectrum houdt het lichaam in balans en zorgt voor het blijvend boeken van vooruitgang.

Drie stappen naar succes

1

We beginnen op je huidige niveau en bouwen vanaf daar verder. Het maakt niet uit wat je niveau is als je start met personal training.

2

Meten is weten. Een aantal belangrijke biomarkers periodiek blijven meten om te kunnen bepalen of je bestendig op weg bent naar een langdurig gezond en fit leven.

3

Trainingen moeten zowel effectief als leuk zijn! Plezier in een personal training is je belangrijkste motivator en geeft het mooiste resultaat.

De principes achter de Strength Formula

1  Beweeg beter – Train en activeer grote spiergroepen

2 Primaire bewegingspatronen en niet-standaard trainingsvoorwerpen – Gebruik je lichaam waarvoor het is bestemd

3 Mind muscle connection – Als je de spier niet kunt voelen, kun je hem ook niet activeren

4 Focus op Krachttraining – Strong is the new healthy

5 Mixed functional training – Hou je training gevarieerd, praktisch en intens

6 Gebalanceerde training – werk aan spieren, ademhaling, zenuwstelsel en concentratie

Benieuwd of onze formule ook voor jou werkt?

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik of de trainingen werken?

Als jij je de meeste dagen energieker en fitter voelt, goed slaapt, doorgaans goed gehumeurd en ook zin hebt om dingen te ondernemen, dan gaat het prima! Deze dingen zijn natuurlijk wel behoorlijk subjectief en erg persoonsgebonden. We zullen dus ook altijd je trainingsresultaten en vooruitgang testen en meten. De resultaten van deze testen zullen we gebruiken om samen te bepalen welke volgende stap we het beste kunnen nemen.

Ik heb een blessure, kan ik dan wel trainen?

Dat hangt er natuurlijk een beetje vanaf welke blessure je hebt en hoe acuut deze is, maar er is prima te trainen met chronische blessures en/of pijntjes. We werken er in principe omheen, terwijl we tegelijkertijd proberen dit ongemak zoveel mogelijk te verbeteren EN te voorkomen in de toekomst. Neem gerust contact met mij op als je twijfelt;

Ik hou van eten en wil eigenlijk geen dieet volgen, maar wel graag trainen!

Als we kunnen afspreken dat je dan niet klaagt over je lijn, gewoon opdaagt en keihard traint, accepteert dat ik je af en toe uitleg dat anders eten wellicht beter is, heb ik er geen problemen mee. Ik geef de meeste cliënten ook geen dieetschema. Je kunt beter structureel in kleine stappen een ander voedingspatroon introduceren in je leven. Vooral eentje die je langdurig zonder al te veel problemen kunt volhouden.

Ik heb echt jaren niets gedaan, moet ik niet eerst een beetje fitter worden voordat ik kan starten?

Nee dat is niet nodig, dat fixen we samen. En sneller dat je denkt;

Ik kan maar 1x in de week, heeft het dan wel zin om te trainen?

Het is zeker niet optimaal en het hangt er vanaf hoe actief je verder bent in je leven. Vooruitgang zal langzamer gaan en de resultaten minder in het oog springend, maar soms is 1x per week starten een eerste stap op weg naar een beter en fitter leven;

Moet je eigenlijk niet vaker dan 2x in de week trainen om resultaten te halen?

Hangt er natuurlijk vanaf wat je beoogde resultaten zijn en hoeveel tijd je jezelf daarvoor geeft. Maar als het gaat om gezondheid en fitness op lange termijn, is consistentie en simpelweg volhouden vele malen belangrijker dan hoe vaak je traint. En met 2x in de week trainen heb ik blijvende vooruitgang weten te boeken met cliënten.. En 2x trainen blijkt voor de meeste mensen nog prima inpasbaar in hun veel te drukke leven;

Ik doe al een sport, en wil dit er gewoon bij doen, is deze training dan geschikt?

Als je een competitieve atleet bent, die op hoog niveau moet presteren, zou ik deze specifieke training vooral off-season volgen, in ieder geval voordat je sport specifiek moet gaan voorbereiden en pieken. Voor alle andere sporters kan deze training het hele jaar door prima waarde toevoegen op het gebied van kracht, blessure preventie en verbeteren van resultaten. We zullen vooral dan tijdens de intake even goed moeten bepalen waar we wanneer aan gaan werken;

StrongMAN training – is dit wel geschikt voor vrouwen dan?

Vrouwen houden van deze training! Niet alleen omdat de resultaten zo vanzelf komen, maar ook omdat ze een hoop plezier beleven aan dergelijke trainingen. Kracht en spieren opbouwen en tegelijkertijd vet verbranden wil toch iedereen?

Wat is functionele training?

Je kunt iets functionele training noemen als de manier waarop je traint je beter in maakt in wat je wilt/moet doen (bijvoorbeeld een sprinter die gewichtheffen traint voor meer power tijdens de sprint). Daarentegen is gewichtheffen een complex technische oefening die je van nature uit niet snel in het dagelijks leven zult maken. Het dragen van lompe voorwerpen zoals zandzakken en zware ‘farmer walk’ handles echter wel (ook als je geen verhuizer bent). Die hebben een directe weerslag in je dagelijks leven. Wat functioneel is verschilt dus van persoon tot persoon.

Wordt er helemaal geen cardio getraind?

Het lichaam kent 3 soorten energiesystemen en ‘cardio’ is er 1 van, dus je komt er nooit helemaal omheen al zou je willen. Maar er zijn meerdere manieren om je aerobische capaciteit (uithoudingsvermogen) te trainen. De mensen die ik train hebben uiteindelijk een zeer goede ‘cardio’ zonder ooit lange afstanden te hebben gerend, gezwommen of gefietst. Ik train zelfs mensen die dat als hobby hebben en die zijn alleen maar beter gaan presteren! Als we het hebben over het plaatsen van krachttraining boven langdurige cardio, dan hebben we het vooral over het feit dat krachttraining effectiever is om langdurig gezond en fitter ouder te worden dan lange afstanden hardlopen en/of fietsen bijvoorbeeld. Maar blijf dat er vooral naast doen als je dat leuk vindt!

Is Strongman training niet gewoon een nieuwe hype?

Nieuw is het zeker niet, het is een zeer klassieke trainingsmethode. En ja deze methode is onlangs bijvoorbeeld herontdekt binnen Crossfit (om dezelfde redenen als die we op deze site noemen), maar we gaan met de Strength Formula wel een stapje verder. Het is niet alleen belangrijk WAT je doet, maar ook HOE je het doet, om nog maar te zwijgen van WAAROM. Resultaten komen er niet door alleen maar een zandzakje op te tillen.

Moet ik niet eerst een bad-ass zijn om zo te kunnen trainen?

Nee zeker niet! Je wordt het vanzelf wel 😊 De manier van Strongman trainen die wij gekozen hebben, is zeer laagdrempelig met een hoog rendement (niet echt een financiële bijsluiter dus).

Personal training in Schiedam – The Strength Formula

Be strong, feel good

Over Rico

Als vader wil ik zo lang mogelijk genieten van mijn kinderen. Daarom ben ik gefocust op de meest efficiënte en toegankelijke methoden om fitter en sterker te worden, maar vooral ook langdurig te blijven. De meeste (personal) trainingsprogramma’s richten zich op een concreet resultaat binnen een afzienbare tijdsperiode, maar beantwoorden maar zelden de vraag ‘ik heb het gehaald, wat nu?’ En hoewel deze programma’s fantastische resultaten laten zien, zijn ze meestal niet echt vol te houden voor een onbepaalde tijd.

 

Daarom is mijn doelstelling als trainer gericht op lange termijn fitness en gezondheid. Trainingen, handvatten en kaders om binnen je eigen huidige levensstijl verbetering te merken op korte termijn, maar deze ook langdurig te kunnen volhouden en integreren in je dagelijkse leven.

 

Door de jaren heen heb ik veel positieve ervaringen gehoord van klanten. Ze halen meer uit hun leven sinds ze fysiek weer sterker zijn geworden. Dat is voor mij als trainer wellicht nog wel de grootste drijfveer. Train smart. Live better!

Het CV van Rico

Rico in het kort: ooit begonnen als beroepsofficier bij de Landmacht en daarna verschillende (management)functies bij (semi)commerciële bedrijven vervuld. Daarnaast ruim 30 jaar Aziatische krijgskunsten beoefend (hoogste graad 3e dan). Ook onderricht gegeven in reality based self defense (oa bij Politie Sportvereniging Hermandad in Rotterdam).

 

Vanaf 2011 is de nadruk steeds meer op personal training komen te liggen, naast coach voor krachttraining en weightlifting binnen een aantal Crossfit boxen (vast en inval).

 

Gestudeerd aan en/of wederom studerend aan:

Vrijblijvend kennismaken met Rico?