Waarom de meeste maaltijdplannen niet werken (en 6 dingen die je zelf kunt doen!)

Het is al jaren de meest gestelde vraag in de fitness industrie: krijg ik een maaltijdplan? Mensen verwachten en vragen om niets anders.

Traditionele maaltijdplannen zijn exacte plannen met wat je precies moet eten, hoeveel je moet eten en wanneer je moet eten.

Dat lijkt een fijne oplossing en je zou denken dat het je een hoop denkwerk bespaart, maar er kleven wel wat nadelen aan. De volgende dingen zien we veel gebeuren.

Nadelen aan traditionele maaltijdplannen

  • Het is moeilijk om het iedere dag, ieder uur te blijven volgen. Hoe gemotiveerd je ook bent, soms zit het leven in de weg. Je moet overwerken, een van je kinderen is ziek, je kunt niet steeds verschillende potjes thuis koken. Vroeg of laat gaat het mis en als je dan ook geen resultaten ziet, zakt de motivatie verder weg.
  • Als je het maaltijdplan al kunt volgen tot op de letter, komt het vaak omdat je weet dat het tijdelijk is. Het is een sprint om zo snel mogelijk een resultaat te halen. Maar het is zeker niet iets wat je je leven lang kunt volhouden. Gevolg is vaak dat mensen nadien terugvallen in oude gewoontes en na niet al te lange tijd feitelijk weer overnieuw zouden moeten beginnen. Niet zelden omdat ze te lang hun lichaam ondervoed hebben en hormonaal een disbalans hebben veroorzaakt.
  • Soms volgen mensen het maaltijdplan een tijdje, maar het bevalt ze niet of krijgen het niet ingepast in hun dagelijkse leven en stoppen er mee. Meestal concluderen ze dan dat ‘gezond eten’ te ingewikkeld is.

Natuurlijk is het soms nodig om een strikt maaltijdplan te volgen. Met name topsporters of mensen die vanwege gezondheidsredenen zeer intensief een dieet moeten volgen ontkomen er niet aan.

Voor de gemiddelde persoon is het echter tijd om de verantwoording voor zijn eigen levensstijl en voedingspatroon te nemen. Zelf de controle houden en niet alleen voor 3 maanden, maar een bestendig patroon ontwikkelen. Een patroon dat ze zelf voor de rest van hun leven kunnen volhouden zonder magische pil.

Dat hoeft zeker niet op alle fronten tegelijk. Zo veel verandering kan zelfs meer stress opleveren, wat uiteindelijk ook indirect je spijsvertering en zelfs je slaap kan verstoren. Je kunt beter stapsgewijs op weg naar betere gewoontes.

6 dingen die je zelf kunt doen

  1. Verander 1 maaltijd eerst. Kies voor de maaltijd die je het makkelijkst kunt veranderen. Of dit nu ontbijt, lunch of avondeten betreft doet er niet zoveel toe.
  2. Verander in kleine stapjes. Eet steeds minder uit pakjes, probeer iedere keer bijvoorbeeld eiwit te eten of voeg groente of sla toe aan de maaltijd als je dat nog niet deed. Maar doe het vooral stap voor stap.
  3. Zodra je die maaltijd op den duur hebt vervangen begin je pas aan de volgende. Zo vertrek je vanuit een succesverhaal en heb je meer vertrouwen dat de volgende maaltijd ook gaat lukken.
  4. Geniet van je maaltijden. Ga zitten, neem je tijd om te ontspannen en kauw je voedsel beter. Op deze manier ontlast je de spijsvertering en kun je meer voedingstoffen opnemen. Je houdt er een minder opgeblazen gevoel aan over en je hebt sneller in de gaten wanneer je vol komt te zitten.
  5. Als je merkt dat je op bepaalde dagen simpelweg niet in de gelegenheid bent om beter te eten dan je zou willen, kun je wellicht een gezonder alternatief voorbereiden voor die dag. Een zelfgemaakte maaltijd in een bakje meenemen kijkt niemand tegenwoordig meer van op.
  6. De meeste mensen zijn na al deze stappen al veel bewuster gaan proportioneren, en betere voedselkeuzes geven ook langer een vol gevoel. Maar mocht dit nog niet zo zijn dan is dit het moment om daar aandacht aan te besteden.

Natuurlijk is voeding maar 1 van de lifestyle elementen die leiden tot een fit en gezond leven, maar in onze ogen wordt deze wel moeilijker gemaakt dan nodig voor de meeste mensen.

Aanpak The Strength Formula

Binnen The Strength Formula hanteren wij een aanpak waarmee wij je stap voor stap begeleiden naar een bestendige, fitte en gezonde lifestyle. Het is ons doel om door individuele programmering jou te begeleiden, inspireren en adviseren om een eigen lifestyle te ontwikkelen. Waarmee jij balans brengt in je leven, zodat je steeds meer kunt doen waar jouw hart ligt.

Dit doen we onder meer door je de belangrijkste principes van training en bestendige voeding bij te brengen zodat jij begrijpt waarom je deze dingen doet. Hoe meer je begrijpt wat je doet, hoe beter je dit kunt toepassen en om kunt zetten naar een bestendige verandering. Je investeert altijd in jezelf!

Meer informatie? 

Meer weten over onze formule of gewoon eens kennismaken met onze manier van personal training? Neem contact op via contact@thestrengthformula.nl of bel ons op 0612800346